Lees ook over...
/ Nieuws / Nederlanders willen voedingswaarde voor hun geld
Waar consumenten in de EU vooral letten op de kosten, letten Nederlanders – naast de kosten – meer op de voedingswaarde van levensmiddelen. Dat is volgens het platform Vork een opvallende uitkomst van de Eurobarometer over voedselveiligheid.
Voor de Eurobarometer zijn 26.000 Europese consumenten geïnterviewd, waarvan ruim 1000 in Nederland. Ruim de helft (54%) van de Europeanen laat zich vooral leiden door de kosten, terwijl smaak (lekker) voor 51% voor de aankoop doorslaggevend is.
Voor de Nederlandse ondervraagden kwam smaak ook op de tweede plaats (52%), maar was voedingswaarde voor 62% doorslaggevend: 20% boven het EU-gemiddelde.
Opvallend vindt Vork ook dat Nederlanders minder (24%) geïnteresseerd zijn in waar hun voedsel eigenlijk vandaan komt dan andere Europeanen (46%). Daar staat tegenover dat de Nederlander meer betrokken is bij de impact van voedselproductie op milieu en klimaat en bij dierenwelzijn.
De meeste Europese consumenten halen hun informatie over voedselveiligheid van TV.
Nederlanders minder. Hier winnen kranten het net (52%) van de TV (50%). Verder gaan we veel meer (44%) te rade bij websites van de overheid dan de gemiddelde EU-burger (17%). De Nederlander heeft ook meer vertrouwen in de overheid (82%) dan de gemiddelde EU-burger (66%).
Maatschappelijke organisaties genieten in Nederland iets meer vertrouwen (73%) dan primaire producenten (71%) als informatiebron over voedselveiligheid. In de EU is het met 74% voor de boeren en 70 voor de Ngo’s net andersom.
Bron: VORK, zie hier Nederlanders vinden voedingswaarde belangrijker dan prijs (vork.org)