04 - Burger vs. consument met Hans Dagevos en Roland van Loon

4 april 2024 - 19:02

De burger maakt zich druk over dierenwelzijn, footprint en gezondheid. Maar diezelfde burger kiest als consument in de supermarkt heel vaak voor de makkelijkste en goedkoopste optie. Waar komt deze tegenstelling door en moet de consument een beetje bewuster worden van wat hij als burger eigenlijk vindt? In deze aflevering praten onderzoeker Hans Dagevos en producent Roland van Loon over deze tegenstelling en nog veel meer. “De consument vindt plantaardige vleesvervangers gewoon niet lekker genoeg.”

De stellingen in deze aflevering:

  • De burger zegt dat hij meer plantaardig wil eten, maar dat lukt nauwelijks. We moeten het de burger makkelijker maken door het voor de consument moeilijker te maken om voor vlees te kiezen.
  • De burger geeft aan minder vlees te willen eten. Dat hij als consument tóch kiest voor vlees in plaats van plantaardig, bewijst dat hij plantaardige producten nog niet lekker genoeg vindt.
  • De burger vraagt boeren te verduurzamen en dierenwelzijn sterk te verbeteren, maar weigert als consument daarvoor de prijs te betalen. Als de consument dezelfde keuzes zou maken als de burger, zouden vrijwel alle boeren direct overstappen op biologisch.

 

 

Gasten: Hans Dagevos, consumptiesocioloog en onderzoeker bij de WUR. Roland van Loon, CTO bij de Van Loon Group.
Presentatie: Josja Haagsma en Joost Scholten
Organisatie: Colinda Bos – Van Ekris , JEEN.
Audio en video: Kees van Duinhoven
Socials: Isabel Koens, JEEN.